فولاد خزر پیشرو

02167546

نبشی و ناودانی

 

 

نبشی یکی از مهمترین پروفیل های ساختمانی می باشد که بصورت مرکب و منفرد در ساختمان ها به کار می رود. نبشی به ابعاد ۰,۵  تا ۱.۵ سانتی متر جهت اتصالات پل ها به ستون ها و یا تیرآهن ها به بیم های باربر و اتصالات ستون ها به صفحات در فندانسیون همچنین برای ساختن ستون و خرپا به کار می رود.

نبشی ها به ۲صورت تولید می شوند:

نبشی پرسی، نوعی نبشی است که ابتدا بصورت یک تکه ورق با طول ۶ متر بوده که از وسط عرض ورق، خم شده و به شکل نبشی در می آید.این بدین معنی است که ماهیت اولیه این نوع نبشی از ورق فولادی است.

نبشی فابریک، از همان اول پروسه تولید،به شکل نبشی، از خط تولید خارج می شود.

نبشی ها با ۲مشخصه شناخته می شوند :

۱-اندازه بال ها

۲-ضخامت بال ها

بعنوان مثال نبشی ۴۰*۴۰*۴ یعنی اندازه بال ها ۴۰*۴۰ است و ضخامت هر بال ۴ می باشد.نبشی ها از نمره ۳ شروع و تا نمره ۲۰ ختم می شوند.

 

کاربرد نبشی

 

نبشی یکی از مهمترین مقاطعی است که درساختمان سازی و صنعت نبشی استفاده می شود که دارای کاربرد گسترده ای در قاب ها و سازه های فلزی می باشد. با توجه به طرح ارایه شده توسط مهندسین نبشی ها را بصورت شاخه و خرد شده ( نبشی لقمه) بکار می برند.

به طور معمول ازنبشی های با سایز ۵۰ تا ۱۵۰ میلیمتر جهت متصل نمودن های پل ها به ستون ها، تیر آهن ها به بیم های باربر، ستون ها به صفحات درفوندانسیون در ساختمان سازی و در صنعت استفاده می کنند. افزون بر موارد فوق در ساخت ستون و همینطور خرپا استفاده می شود. در برخی سازه ها دیگر مثل سازه های مرتبط به آسانسورها از نبشی های خرد شده استفاده می شود که با عنوان نبشی لقمه شناخته می شوند. در سقف های کرمیت برای بال بالایی تیرچه نبشی،تسمه یا ناودانی بکاربرده می شود و در درون بتن پوششی قرار می گیرد. گر چه استفاده از نبشی رایج تر است.

 

اتصالات نبشی

 

برای اتصالات ساده در سازه از نبشی استفاده می کنند انواع اتصال ساده عبارتند از : اتصال نبشی جان، اتصال با نبشی نشیمنی (تقویت نشده) و (تقویت شده)، اتصال نیم گیردار (نیم صلب) اتصال گیردار (صلب) و…. می باشد.

 

ناودانی

 

ناودانی ها نیز مانند نبشی ها جزو مهمترین مقاطع فلزی ساختمان هستند که برای اتصال قسمت های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند. ناودانی نیز از دو روش پرسی و فابریک تولید میشود که به دو شکل ظاهری U و C ساخته میشوند.

ناودانی (U N P) دارای کاربردهایی است که عبارتند از:

۱ – به صورت تکی و یا جفت در باد بندها

۲ –  به شکل تکی و دوبل در تیر ها

۳-  به شکل جفت و به صورت قوطی در ستون ها

۴ –  به شکل جفت در ساخت خرپا

ناودانی پروفیلی است با مقطع فولادی که ازنورد بیلت هایی از جنس فولاد کربنی ساخته شده و شکل سطح مقطع آن از یک جان افقی و دو بال عمودی به شکل حرف U انگلیسی تشکیل شده که در زوایه های داخلی مقطع انحنای گردی دارد. این پروفیل در گروه پروفیل های باز قرار می گیرد. از این پروفیل در مصارف صنعتی و ساختمانی بسیار استفاده می شود. ناودانی های ساخته شده ۳حالت دارند: پرسی، که به وسیله پرس شکل مورد نظر را به آن می دهند. فابریک، از همان ابتدای فرآیند تولید، از خط تولید خارج می گردد و به ناودانی های نورد گرم و نورد سرد تقسیم می شوند.

 

ناودانی مشبک

 

ناودانی مشبک از ورق گرم،گالوانیزه شده به صورت سرد یا گرم، تولید می گردد و جهت مصارف گوناگون نظیر موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد : -جهت ساخت قفسه های مستحکم فولادی -نصب سنگ بصورت خشک -سازه های سبک فولادی .

 

ناودانی ساده

 

ناودانی صنعتی و ساختمانی که با ورق گرم تولید می شود و می تواند در صورت نیاز به صورت گرم یا سرد گالوانیزه شود. این محصول در ابعاد  ۸،۱۰،۱۲،۱۴،۱۶ تولید می گردد. ناودانی از ارتفاع ۳۰ تا ۴۰۰ میلیمتر موجود بوده و بیشتر برای ساختن پل های باربر و موارد دیگر به کار می رود.